Historie a současnost DTR
Jméno Řehounek rozhodně není v domácím dragsterovém sportu neznámým pojmem.
V devadesátých letech se stal prvním průkopníkem motoru přeplňovaného mechanickým
kompresorem Jan Řehounek starší. Už od konce osmdesátých let se věnoval úspěšně
nejen závodění, ale jak už to tak v této disciplíně patřilo a stále patří
i konstrukci nových vlastních strojů.
V roce 2002 vznikl Dragster Tým Řehounek a začala se psát nová historie týmu.
Přes zimu se pracovalo na speciálu pro třídu Dragster 600 (dnešní National Dragster),
který měl pohonnou jednotku Jawa 600 přeplňovanou kompresorem vlastní výroby.
Hned druhou sezónu s ním Martin Řehounek vybojoval titul mistra České Republiky
a to byl podnět k přemýšlení o přestupu do prestižní třídy Competition Dragster.
Na podzim roku 2003 tak začíná stavba nového speciálu s upraveným motorem ze Suzuki
GSX-R 1100, spalující methanol a opět přeplňovaný kompresorem vlastní výroby.
Po vyladění stroj disponoval výkonem přes 300 koní a točivým momentem 286 Nm.
Bohužel se jej nepodařilo dokončit již na první závody, ale i přes to s ním Martin
Řehounek v roce 2004 nakonec vybojoval titul vicemistra České Republiky.
Jenže práce na takovém stroji nikdy nekončí. Ke konci roku byl výkon motoru tak
veliký, že se tým musel začít vyrovnávat s únosností převodovky a bylo na čase
postoupit zase o krok dál. Dali jsme si nesnadný úkol, aby nový stroj disponoval
opravdu brutální silou a při tom maximální spolehlivostí. Při výběru motoru padla
řada na čtyřválcový boxer Subaru. Aby vše odpovídalo evropským předpisům, musel
se motor od základu přestavět. Snížit objem na 1680 ccm, vyrobit písty, litinové
vložky válců, nové vačky, upravit ventily, klikový mechanismus s ojnicemi, mazání
a věnovat se dalším úpravám až po výrobu vlastní čtyřstupňové převodovky.
Na konci roku 2005 se tým rozrostl na dva speciály pro třídu Compettion Dragster, jeden pro třídu National Dragster a jeden pro třídu Super Street Bike.
Jako základ pro druhý speciál Competition Dragster se použil rám z původní Suzuki
GSX-R 1100, který se upravil pro motor z Hondy 1100 Black Bird spalující methanol
a přeplňovaný kompresorem. Také původní magnetka zde byla poprvé nahrazena
programovatelným zapalováním Ignitech, které se osvědčilo a nainstalovalo
i na speciál Subaru. S tímto strojem získal v roce 2006 a 2007 Marek Richter 2x titul
mistra České republiky a v roce 2007 stanovil pro tuto třídu rychlostní i časový rekord.
Dalším novým strojem týmu DTR v sezóně 2006 byl speciál pro třídu National Dragster
poháněný motorem z Hondy CBR 600. S tímto strojem v roce 2006 zvítězil Karel
Hejduk v celkovém hodnocení třídy National Dragster.
Posledním strojem pro sezónu 2006 byl Super Street Bike, který vycházel z Yamahy R1
přeplňované systémem NOS. Petr Kašpar s ním v roce 2006 vybojoval celkové 4. místo.
Od roku 2007 má tým nového jezdce pro třídu National Dragster. Karla Hejduka
vystřídal patnáctiletý Michal Pekárek, který hned při svém prvním závodě MČR
ukázal, že si s motorkama rozumí a ve finálové jízdě všem vypálil zrak časem 9,93s.
Michal na tomto stroji v sezóně 2007 suveréně zvítězil ve všech závodech mistrovství
ČR a zvítězil tak v celkovém hodnocení této třídy. Zároveň v tomto roce
stanovil pro tuto třídu nový rychlostní i časový rekord.
Pro sezónu 2008 byl výrazně přepracován rám, stroj byl celkově odlehčen (-20kg),
byly použity větší karburátory... Přestože se úpravy protáhly a nebylo možné absolvovat
první závod, obsadil Michal v celkovém hodnocení pro rok 2008 s minimálním bodovým
odstupem druhé místo a stanovil nový rychlostní rekord.
Po sérii všemožných úprav, odstraňování problémů, zkoušení a ladění se na konci
roku 2008 rozhodlo o výměně 2-ventilového motoru Subaru za 4-ventilový, který už
v základu nabízí vyšší výkon, tím i vyšší spolehlivost a lepší podmínky pro další
ladění. Namísto kompresoru bylo nově použito turbo, jako palivo se ponechal
vysokooktanový benzín se vstřikováním řízeným programovatelnou jednotkou Ignitech.
V sezóně 2009 je naším cilem pokusit se stroj doladit ke konkurenceschopným výkonům
na závodní dráze.
